به طور کلی اینکوترمز (Incoterms) چیست؟

اصطلاحات اینکوترمز Incoterms به روش‌های حمل و نقلی اشاره دارد که کالا از لحظه تولید تا زمان رسیدن به خریدار، طی می‌کند. انواع گروه‌های اینکوترمز، تمامی حالت‌ها و روش‌های متفاوت رسیدن کالا به مشتری را شامل می‌شوند و این اصطلاحات به صورت بین المللی تعریف شده‌اند و در تمامی کشورها مشترک هستند.

هر یک از قوانین اینکوترمز شرایط، هزینه‌ها، حالت‌ها و مسئولیت‌هایی را در برمی‌گیرند که طرفین معامله تجاری با توافق یکی از آنها موظف به انجام شرایط تعیین شده هستند؛ براساس قواعد Incoterms، هر کدام از روش‌های حمل و نقل مورد توافق، مسئولیت‌ها و هزینه‌های مختلفی را شامل می‌شوند که با تعیین این شرایط توانسته‌اند به تسهیل تجارت‌های بین المللی و ارتباط بهتر بازرگانان با یکدیگر کمک کند. از آنجا که این قواعد توسط اتاق بازرگانی بین المللی تدوین می‌شوند، ICC هر 10 سال یکبار اینکوترمز را مورد بررسی و ارزیابی جهت ایجاد تغییر و اصلاح قرار می‌دهد.


اهمیت و کاربرد Incoterms
شناخت و معرفی انواع اصطلاحات اینکوترمز برای تاجرانی که قصد فعالیت بین المللی را دارند، بسیار حائز اهمیت است. درواقع Incoterms نقش فروشنده و خریدار را در توافقات لازم جهت حمل و نقل کالا و سایر مسئولیت‌ها مشخص می‌کند. به عنوان مثال اگر تحت عنوان تولید کننده قصد صدور و ارسال تولیدات خود به هر نقطه دیگر از جهان را دارید، لازم است چگونگی تحویل کالا را به خریدار در یک قرارداد تجاری و سند معتبر جهت اطلاع او ارائه دهید؛ بنابراین متوجه می‌شویم نقش و اهمیت اینکوترمز در چنین مراحلی نشان داده خواهد شد.
به بیان ساده‌تر، هر فردی به عنوان صادرکننده یا فروشنده کالا موظف است در یک سند مشخص از قرارداد، یکی از قواعد و انواع اینکوترمز را ذکر کند تا خریدار یا گیرنده کالا از چگونگی رسیدن محموله به گمرک مورد نظر اطلاع یابد و طرفین قرارداد بتوانند با تکیه بر یک سند مقرر از شرایط حمل و نقل کالا که در حوزه تجارت و بازرگانی بسیار مهم است، آگاهی یابند.

صنایع شیمیایی فجر پارسیان امکان ارسال محموله های صادراتی خود را در ترمز های FCA، EX-Work، FOB را دارد و در صورت درخواست مشتری برای سایر ترم ها، در صورت امکان بررسی های لازم جهت اجرایی شدن را انجام می دهد.

EXW چیست؟
در این شیوه از حمل و نقل، تحویل کالا در محل کار صورت می‌گیرد و فروشنده کمترین تعهدات و خریدار بیشترین تهدات را جهت انجام امور تجاری مربوط به کالا دارد. با توجه به EXW، محل دقیق دریافت محموله مانند کارخانه یا انبار توسط فروشنده در اختیار خریدار قرار می‌گیرد و پس از تحویل کالا فروشنده هیچ مسئولیتی درخصوص ترخیص کالا از گمرک ، قرارداد حمل، بیمه و تمام ریسک و خسارات از لحظه بارگیری در مبدا تا انتقال به مقصد نهایی ندارد و مسئولیت‌ها بر عهده خریدار کالا است. این روش به خریدارانی که امکان انجام امور و تشریفات گمرکی در کشور صادرکننده را ندارند، پیشنهاد نمی‌شود؛ اما می‌تواند برای تجارت داخلی که نیاز به امور گمرکی و ترخیص کالا ندارد، مناسب باشد.


FCA چیست؟
در معرفی انواع اصطلاحات اینکوترمز باید با اصطلاح FCA نیز آشنا شوید. FCA یا Free Carrie به معنای تحویل کالا توسط فروشنده به خریدار در محل‌های معین در کشور مبدا می‌باشد. در این قاعده، فروشنده موظف است کالا را در مکانی در کشور مبدا تحویل دهد و نقطه انتقال مالکیت کالا می‌تواند هر نقطه در کشور صادر کننده باشد. با رسیدن محموله به نقطه مورد نظر از کشور مبدا، گواهی بازرسی نیز صادر خواهد شد و پس از آن تا انتهای مسیر مسئولیت تمام امور نظیر پرداخت کرایه حمل و نقل و انتخاب شرکت حمل کننده بر عهده واردکننده کالا خواهد بود.


FOB چیست؟
در این مورد از انواع اینکوترمز ، تحویل کالا بر روی عرشه کشتی صورت می‌گیرد و به این معنی است که محموله به خریدار روی عرشه کشتی تحویل داده می‌شود تا خریدار بتواند در بندر حمل ذکر شده در قرارداد، محموله خریداری شده را دریافت کند. هنگامی که کالا بر روی عرشه قرار می‌گیرد، مسئولیت نگهداری و ریسک خسارت به آنها از فروشنده به خریدار متنقل خواهد شد و پس از آن صاحب کالا وظیفه پرداخت تمام هزینه‌ها را به عهده می‌گیرد.

برچسب ها گمرک
دیدگاه ها
ثبت دیدگاه

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
این محصول را به دیگران پیشنهاد می دهم.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت فجر پارسیان می‌باشد طراحی سایت توسط رایا پارس